INCONE60 Green
Zakład Ekonomiki i Prawa Instytutu Morskiego UMG jest liderem projektu INCONE60 Green – Digital and green transition of small ports. Projekt INCONE60 Green, realizowany w ramach Programu Interreg Południowy Bałtyk 2021-2027 i współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wdrażany jest z udziałem partnerów z 4 krajów bałtyckich:
- Vordingborg Port (Dania),
- Business Vordingborg A/S (Dania),
- Klaipeda University (Litwa),
- SUBMARINER Network for Blue Growth EEIG (Niemcy),
- Port of Władysławowo "Szkuner" Sp. z o.o. (Polska),
- Inero Software (Polska).
W regionie Południowego Bałtyku małe porty morskie stoją przed wspólnym wyzwaniem – zmagają się one z różnym poziomem rozwoju i mają trudności z dostosowaniem się do ery cyfrowej. W przeciwieństwie do większych struktur, małe porty nie posiadają dostosowanych systemów zarządzania, co ogranicza ich wydajność i konkurencyjność. Projekt INCONE60 Green ma na celu przekształcenie tych wyzwań w możliwości, wspierając ich zrównoważony wzrost. Dostosowany do Strategii Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego (EUSBSR) i jej Planu Działania, projekt koncentruje się na kluczowych obszarach priorytetowych, w tym zrównoważonej żegludze, innowacyjnych technologiach i globalnej konkurencyjności w zakresie innowacji.
Głównymi rezultatami projektu INCONE60 Green będą:
- SeaTech Port Management System – narzędzie dostosowane do potrzeb małych portów morskich, zwiększające wydajność, skracające czas obsługi statków,
- Oprogramowanie SeaWay – system szacujący koszty zewnętrzne, kluczowy krok w kierunku internalizacji tych kosztów i promowania przyjaznych dla środowiska środków transportu.
- Baza danych SeaStat – internetowe repozytorium statystyk morskich na poziomie krajowym, europejskim i globalnym, pomagające w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących rozwoju portów i opracowywaniu zaleceń dla strategii lokalnych i regionalnych.